Wednesday 27 July 2016

Sommarlov!

Åh vad härligt med lov! Sex långa veckor ligger utsträckta framför mig med två inbokade resor och lite annat smått och gott. Underbar känsla.

Det tog ganska många år innan jag vande mig vid att fortsätta i skolan fram till mitten/slutet av juli. Inte blev det bättre av att höra från alla vänner och bekanta om sommarlovsstart i Sverige i juni. Nu har jag som sagt vant mig och med tanke på att vädret ofta är skräp här i juni och juli så gör det faktiskt inte så mycket att vi fortfarande går i skolan. Dessutom är det ofta full rulle med musikkonserter/avslutningar osv samt tre födelsedagar i familjen, så tiden går rätt fort. 

I år har det varit extra mycket i skolan med möten av olika slag och "inspektioner". Vi väntar på den fruktade Ofstedinspektionen när som helst och den hänger över oss som ett mörkt moln. Mer om den en annan gång... Nu är året iallafall över och jag har haft en alldeles särskilt underbar klass i år. Jättegoa ungar som alltid varit positiva och tagit sig an allt med entusiasm. När vi har varit på skolutflykter har de alltid varit toppen. Och så generösa de är! När jag kom in till skolan en dag i förra veckan hade det kommit ett bud med följande fantastiska blombukett!


Jag har fått blommor av elever förr, men aldrig en sådan här och aldrig med bud! Den kom med en chokladask också och ett jättegulligt handskrivet kort av min elev. Så rörande!

Jag vet inte riktigt hur det är i Sverige nu för tiden men när jag var liten samlade föräldrarna in till en klasskassa och så köpte någon en present till läraren från alla eleverna. Så är det inte här. Det är inte alla elever/föräldrar som ger present eller tackkort och det är inte ett måste. Men en del gör det och det varierar väldigt vad man får. Förr om åren har jag fått många chokladkartonger. Det får jag fortfarande till jul. Med andra ord är det helt onödigt att ens tänka på att köpa julgodis... ;). Det har också blivit en del vinflaskor även om det är mest manliga lärare som får det. Varför??? I år har jag fått en hel del duschkrämer, tvålar och badbomber. Jag undrar om det är en pik eller? Jag har också numera ett välfyllt doftljusförråd samt anteckningsböcker, pennor och post-it notes. Allt lika uppskattat. Är man riktigt modig som elev/förälder kan det också bli ett halsband eller armband. I år kände jag mig riktigt bortskämd med både presenter och goa elever. Ett bra slut på ett toppenår med andra ord!

Sista dagen är alltid en härlig dag även om vi inte har en speciell avslutningsdag som i Sverige. Vi har en samling i hallen med alla klasser där folk som slutar avtackas och andra diplom och dylikt delas ut. Sedan sjunger vi "The Leavers' Song" för sexorna som nu slutar. Det är alltid ett litet tårfyllt moment där kartonger med pappersnäsdukar skickas runt. I år var det jättefint väder så vi förlängde morgonrasten från 15 minuter till en timma. Resten av dagen spelade min klass spel och hade allmänt kul. 

Vi har alltid gått ut och ätit middag sista skoldagen och gjorde så i år med. Äldste sonen jobbade och de andra två barnen var på skolresa i Italien så det var bara maken och jag. Vi gick till en italiensk restaurang i småbåtshamnen i Eastbourne och satt ute i värmen och njöt av mat och ledighet. Lite Italien för oss också med andra ord. 

Även om jag var inne i skolan igår för att fixa mitt klassrum inför nästa år, så känner jag mig helt ledig just nu. Underbar känsla!!!



xx

No comments:

Post a Comment