Thursday 2 June 2016

Somrig tröja

Jag sydde en sommarklänning till mig själv förra året (som knappt blev använd pga det dåliga vädret) och hade en del tyg kvar. När ännu ett gratismönster följde med en tidning blev det ganska uppenbart att tyget skulle användas till en tröja till dottern. Jag hade inte tillräckligt med tyg till hela tröjan så vi inhandlade lite vitt också.


Min tanke var att ärmarna skulle vara vita och fram- och bakstycke skulle vara blommiga men det tyckte inte dottern. Det var med nöd och näppe att det blommiga tyget räckte.


Sedan var det bara att sätta igång och sy. Raka sömmar och inte många av dem borde ju resultera i en snabbsydd tröja. Nja, nu var det ju så att mönstret inte riktigt passade dottern. Halsringningen var alldeles för stor så jag fick sy in varje söm med ca tre cm. Sen var ärmarna för vida enligt henne så de fick bli smalare. Till slut var tröjan iallafall klar.


Hon är garanterat den enda i hela stan med en sådan här tröja :)

xx

No comments:

Post a Comment