Wednesday 17 August 2016

Maränger

Ännu en varm och solig dag här - jättehärligt! Så vad gör jag då? Jo, bakar.

Vi var på bbq i lördags och hade blivit ombedda att ta med en efterrrätt. Jag bakade då en custard and blueberry pie och använde 9 äggulor till den. Att slänga 9 äggvitor ligger inte för mig så jag sparade dem i en burk i kylskåpet. Sedan skrev jag en kom-i-håglapp till mig själv att baka maränger, vilket jag alltså gjorde idag. 

Det är alltid bra att ha portionsmaränger som bas till indiviuella Pavlovas tycker jag så nu har vi sådana så att det räcker och blir över. Jag gjorde även minimaränger för det är gott till glass :). Eftersom jag älskar saltlakrits la jag i det i smeten till ett gäng minisar. 

Det är kul att spritsa men ack så kladdigt. Jag använder bara engångsspritstuber (heter det så?) för det blir så kladdigt och även om man diskar och sköljer de i tyg eller plast så tycker jag att de luktar lite unket. 


De 9 äggvitorna blandades med ca 6 tsk citronsaft och 3 dl socker. När blandingen vispats hårt tillsatte jag ca 6 dl florsocker. Detta lade sig som en dimma över köket och allt runt bunken.


Det blev en hel del maränger som jag gräddade i 150 grader i ca 8 minuter innan jag sänkte temperaturen till 100 grader och lät plåtarna stå inne i ca 25 minuter. Därefter öppnade jag luckorna och lät plåtarna stå kvar tills de svalnat. 

Resultatet blev rätt blandat. De flesta blev snygga på plåten men eftersom de var lite svåra att få av så är flertalet inte direkt första klassens maränger utseendemässigt... 


Nåväl, de smakar gott iallafall och med lite vispad grädde, glass och bär så syns skavankerna inte.

Nu står fyra fyllda burkar och väntar på att bli efterrätter.


xx

No comments:

Post a Comment