Sunday 14 August 2016

På hemmaplan

Så var vi hemma igen efter en 10-dagars tur till Sverige. Vi brukar åka i slutet av juli/början av augusti så att släkt och vänner har semester när vi är där och vädret brukar vara ok. Brukar vara. I år var vädrets makter inte precis på vår sida. Det regnade inte varje dag men det var långt ifrån det där härliga svenska sommarvädret med grillkvällar som pågår långt efter mörkret har fallit, kubbtävlingar i trädgården och härliga promenader som vi brukar uppleva. 

Jodå, promenader i skogen och blåbärsplockning hanns allt med samt promenader till närliggande affärer och trevliga middagar - inomhus. Dottern och jag tog också en tur till närliggande Tjolöholms slott för en guidad slottsvisning av såväl slottet samt kläder som använts under både film och tv-inspelningar av Jane Austenberättelser. Bara att få se Mr Darcys skjorta var väl värt turen...

Att resa med äldre barn har definitivt sina fördelar. De sover nämligen halva dagen! Vad ägnade jag mig åt då? Ja förutom att prata med mina föräldrar så läste jag hela fyra böcker. Min mamma läser en himla massa och det gör min syster också. Jag tar alltså aldrig med mig reslektyr när jag åker till Sverige eftersom det alltid ligger en hög med rekommendationer och väntar på mig.  I år läste jag följande:


 Först ut var denna. En mycket obehaglig men ack så intressant läsning om överklassungomar i Stockholm. Klart läsvärd.
 

Därefter var det dags för lite lättläst från Gotland.  En riktigt härlig och rolig bok. Också klart läsvärd!


Jag läste Sendkers första bok om Burma förra året och gillade den skarpt. Nummer två var lika bra även om jag inte var så förtjust i slutet. Klart läsvärd ändå.

 

 Den sista jag hann med var denna av Håkan Nesser. Jag gillar hans sätt att skriva och denna boken var riktigt härlig. Vilket språk han har! Klart godkänd!

En riktigt lyckad lässemester i Sverige alltså! Dessutom ägnade jag mig som vanligt åt att bläddra igenom diverse inredningstidningar min syster kom bärandes med.


När väl barnen vaknat framåt eftermiddagen hann vi med andra grejer också. Göteborg besöktes och sonen fick en guidad tur över mina gamla lägenheter och områden jag hängde i för länge sedan. Jag träffade två av mina äldsta och bästa vänner och det var som vanligt jättekul. Vi tar liksom vid där vi slutade senast. Det är kanske det som är sann vänskap.

Nu sitter jag i solen och värmen i trädgården i England. Eller ja, det är rätt många moln på himlen men det är väldigt varmt. Jag har fortfarande tre veckor kvar av sommarlovet och livet känns rätt härligt. Som vanligt klippte jag ut en massa recept ur mammas Allas - de har ju sådana himla goda recept! Det får nog bli pasta med kräftstjärtar till middag idag tror jag.

xx

No comments:

Post a Comment