Tuesday 6 September 2016

Läsning i Cornwall

Vad passar bättre när man är i Cornwall än att läsa om just Cornwall?

Jag har inte läst Jenny Colgan förut men såg att hon var väldigt populär när jag var i Sverige tidigare i augusti. Dessutom har både min mamma och syster läst flera av hennes böcker och rekommenderade henne varmt. 

Det blev till att besöka biblioteket och tur för mig hade de just de böcker som jag mest sett i bokhandeln i Svedala. 


Första boken handlar om Polly som efter att ha tvingats lägga ner sitt och pojkvännens företag hittar en inte alltför attraktiv lägenhet att hyra ovanför ett övergivet bageri på halvön Polbearne i Cornwall. Hennes bästa vän tycker att hon är galen och är övertygad om att Polly kommer att komma tillbaka till civilisationen efter bara ett par veckor. Detta händer ju naturligtvis inte. Polly börjar baka för att ha något att göra och blir snart en sensation i det lilla, lilla fiskesamhället. Hon träffar naturligtvis kärleken och en enorm storm har en förödande effekt på allas liv. 

Bok nummer två handlar om sommaren efter och är i stort sett en upprepning på den första boken tycker jag. Visst är Polly etablerad nu, både när det gäller att baka och med pojkvännen, men det händer grejer som ställer till det rejält och ännu en storm inträffar. 

Böckerna är väldigt lättlästa och det var precis vad jag var ute efter när jag satt och huttrade i vinden/låg och solade på en av Cornwalls härliga stränder. Kanske att jag läser fler av Colgans böcker i framtiden, vem vet. Just nu känner jag för att sätta tänderna i något lite "djupare".

xx 

No comments:

Post a Comment