Saturday 10 September 2016

Manchester - igen

Så var det dags för en tur till Manchester igen. Jag passade på att köra upp sonen innan skolan började för jag vet hur intensivt allt blir när vi väl har börjat. Förra året körde vi upp en lördag och hem igen dagen efter och med tanke på att vi hade lyckats boka ett hotellrum där de spelade musik på nedervåningen till fyra på morgonen och vi i princip inte sov någonting, kändes det som om jag gick i sömnen hela veckan efter. Detta ville jag undvika och det var lättare eftersom sonen skall dela hus med 6 andra studenter och de fick tillgång till huset redan i början av augusti.

Trafiken var bedrövlig, som vanligt, och vi kom fram vid 7-tiden på kvällen. Det blev inte så mycket gjort den kvällen annat än att packa upp, gå ut och äta samt inhandla lite basvaror till studenten. Dagen efter hade son nummer två en jobbintervju (han fick jobbet!!!) inne i Manchester så vi tog bussen redan kl 8 för att han skulle hinna dit i god tid innan halv 10. Han klev in en minut innan halv... Det var enormt mycket trafik och även om studenthuset inte ligger jättelångt från varken universitetet eller centrum, så tog det oss evigheter eftersom bussen fick ta flera omvägar pga vägarbeten. 

Äldste sonen och jag tillbringade förmiddagen med att vandra runt i Manchester och jag måste säga att jag var mäkta imponerad. Vilken härlig stad!!

 Det var fullt med folk i parken vid Piccadilly, där vi hoppade av bussen.



Runt omkring fanns höga hus och små marknadsstånd.


 


Drottning Victoria fanns också på plats.



 Vi tog en promenad till shoppingcentret Manchester Arndale - enormt stort med alla tänkbara affärer.


Till och med den här.



Utanför Arndale fanns dessa fina hus.



Vi gick in på the Printworks (ett gammalt tryckeri numera fullt med barer, restauranger samt en bio) men där var alldeles för mörkt för min enkla kamera att ta kort. Det var väldigt coolt därinne dock så ett besök i framtiden på kvällen står definitivt på min lista.


I närheten ligger detta museum som jag iofs inte är särskilt intresserad av men kanske kommer att besöka i framtiden för skoj skull.



Sedan gick vi vidare till The Northern Quarter där allt är lite dyrare. Vi tittade in på ett arts and craft centre. 



Jag tyckte mycket om Manchester efter en halvdag i centrum. Det var en mysig stad och kändes lite som Göteborg, trots att den är avsevärt mycket större. Kanske berodde det på de här.


Gula spårvagnar!!

Efter att ha gått och gått var det dags att sätta sig på bussen tillbaka till sonens nya hem. Väl där intogs kaffe (vi hade ätit både frukost och lunch på stan) för att vakna till liv och sedan var det dags att köra hela vägen hem igen. Jag kommer definitivt att åka upp till Manchester snart igen. Då blir det till att boka ett hotellrum där man får sova utan att blir störd!

xx

No comments:

Post a Comment