Thursday 19 May 2016

Att vara kvar eller inte vara kvar

Nu är det nedräkning inför omröstningen den 23 juni huruvida Storbritannien skall vara kvar i EU eller inte. Några delar åsikter på Facebook och vi får då och då information genom brevlådan men det är inte precis information overload.  

Jag läste i tidningen i morse att endast 51% unga människor definitivt kommer att rösta. Man måste själv registrera sig som röstberättigad här och 30% av unga under 25 har inte gjort detta. Varför? Hur kan man inte vilja vara med och påverka sin framtid? Av de som registrerat sig röstade enbart 54% in valet förra året. Skandal! EU-omröstningen kommer att påverka alla unga människors framtid och om de inte gör sin röst hörd är det risk att folk som min granne vinner. Min granne ja. En äldre Tory som har en enorm skylt i trädgården där det står Vote Leave. Vi umgås inte.

Jag får naturligtvis inte rösta eftersom jag inte är brittisk medborgare. Jag får naturligtvis också stanna även om Nej-sidan vinner eftersom jag är gift och har bott här rätt länge. Men, det känns faktiskt ganska olustigt att vara utlänning när man ibland hör folks åsikter om varför Storbritannien bör lämna EU. Det är inte många olika nationaliteter i vår lilla stad även om vi bor nära Brighton där det är helt annorlunda. Det är kanske därför som en del har en väldigt trångsynt vy när det gäller utlänningar och EU. Två av mina barn har vid ett flertal tillfällen fått negativa kommentarer om att de är (halv)svenskar. Min dotter, som är född här, fick många gånger i början av högstadiet höra att hon borde åka härifrån för att hon var invandrare, att hon borde åka buss för alla invandrare fick gratis busskort (var nu det kom ifrån) osv. Var får man dessa åsikter från i unga år kan man undra. Troligtvis hemifrån.

Nu är inte alla så inskränkta tack och lov. De flesta jag känner och umgås med vill stanna kvar i Europa och kommer definitivt att rösta. Jag hoppas att folk lyssnar på argumenten för att stanna för om Storbritannien går ur tror jag att det kommer att bli tufft att bo här. 

xx

No comments:

Post a Comment