Thursday 12 May 2016

Inte min kopp te

Så har jag då äntligen läst ut A God in Ruins av Kate Atkinson. Det tog tid! Jag har läst henne förut och verkligen gillat både I Museets Dolda Vrår och hennes Jackson Brodyböcker. Den här, som är hennes senaste, har fått ypperlig kritik och det var därför och för att jag läst och gillat tidigare böcker som jag köpte den för ett bra tag sedan.

Först hade jag tänkt föreslå den i vår bokklubb men när det inte blev så beslöt jag mig för att läsa den själv. Den handlar om Teddy Todd och hans liv. Varje kapitel är oändligt långt, vilket jag finner irriterande. Vi får följa Teddys liv från det att han är en liten pojke tills han dör på ett sjukhem i nittioårsåldern. Boken är inte skriven i kronologisk ordning så vi hoppar fram och tillbaka och kommer titt som tätt till andra värlskriget och Teddys erfarenhet som pilot. Den tiden hade stor effekt på Teddys liv och det han upplevde är naturligtvis rätt gräsligt. Men för mig blev just de kapitlen också gräsligt tråkiga. Hans dotter Viola är gräslig hon med och det blir tydligt mot slutet varför hon har en dålig relation till sin pappa. Teddy själv är rätt trevlig tycker jag och kapitlen om honom och hans liv efter kriget är rätt bra.

Atkinsons tidigare bok Liv Efter Liv handlar om Teddys syster Ursula och den har jag inte läst. Den känner jag inte alls för att läsa nu.  Jag har uppenbarligen inte samma smak som litteraturkritiker för den här boken var rätt medioker. Vissa kapitel var intressanta men på det hela taget var boken för lång och stundtals riktigt tråkig.




Nu läser jag en mycket bättre bok men mer om det en annan gång :)

xx

No comments:

Post a Comment