Sunday 22 May 2016

Sextiotalsklänning

Jag har alltid gillat att skapa och sydde massor från det att jag var tonåring tills jag fick barn. Då försvann tiden helt plötsligt... och dessutom var det svårt att hitta bra tygaffärer där jag bodde under större delen av småbarnsåren. Nu ploppar ju affärer upp lite varstans och hittar man inget där finns det ju en uppsjö på Internet. Dessutom är mina barn inte längre småbarn så trots ett tidskrävande läraryrke så har jag mer tid att sy, sticka och virka och har återupptagit alla tre intressen.

Jag syr mest till mig själv och till min dotter. Det är roligt att sy till henne och hon gillar det jag syr. Jag köper ofta sömnadstidningar där gratis mönster finns med och det här mönstret passade som handen i handsken.


Kul sextiotalsklänning som passar bra till en fjortonåring! Vi hittade ett fint grönt tyg med små vita trianglar och här och var tre gula trianglar i rad. Det var bara att sätta igång och sy.

Hon ville ha en vit krage och jag använde ett gammalt lakan till det. Knapparna fanns i min knapplåda som är full att knappar från bl a min svärmor. Tyget var underbart att sy med och det är sååå mycket lättare att sy till någon som man kan prova på med jämna mellanrum.

Resultatet blev riktigt bra och den unga damen är jättenöjd. Nu väntar vi bara på varmare väder så att hon kan använda den.



xx

2 comments: