Monday 2 May 2016

Bokklubbsträff och fransk mat

Vi är 7 stycken svenskor som sedan ett halvår träffas för att prata böcker och prata svenska. Vi träffas på olika pubar eller restauranger varje gång och hinner med att prata en massa innan vi övergår till bokprat. Så kul vi har!

Till de första träffarna hade vi tagit med svenska böcker som vi läst och tyckte andra också skulle läsa. När jag sedan lyckades få tag på en gammal kompis som numera äger en bokhandel i Sverige tyckte vi att det kunde vara kul att läsa samma bok allihop. Eksjö Bokhandel rekommenderade Anna Mannheimers bok Mitt liv som gift och skickade över 7 exemplar. Till senaste träffen hade vi alla läst den.

Vad tyckte vi då? Jo, alla hade skrattat rejält åt Mannheimers humor men ingen hade direkt känt igen sig i hennes erfarenheter som gift kvinna. Kan det bero på att vi alla är gifta med engelsmän? Vem vet? Skrattade högt gjorde iallafall jag vid ett flertal tillfällen och jag håller definitivt med henne om att det är oerhört irriterande när folk säger egenkligen och interjuv!

Maten då? Jo det blev franskt och hur fel kan varm camembert bli? Supergott! Jag åt ryggbiff med pommes frites till huvudrätt och det var väl sådär. Sällskapet, som är en blandning av norrlänningar, värmlänningar, skåningar, stockholmare och hallänningar, var det som vanligt inget fel på :)

Bild från Brombergs.se

Vi hörs!

xx


<a href="http://www.bloglovin.com/blog/14885595/?claim=tz997t9stz7">Follow my blog with Bloglovin</a>

No comments:

Post a Comment